Ökoiskola 2019
Az első három évben sikeresen teljesítettük ÖKOISKOLAI vállalásainkat. Hamarosan ismét benyújtjuk pályázatunkat újrapályázóként az ÖKOISKOLA címért. Ökoiskolai munkatervünk a Bővebben gombra kattintva érhető el. Ökiskolai programjainkról az ÖKOSULI link alatt tájékozódhatnak az érdeklődők.
Ökoiskolai munkaterv
2018-2019. tanév
1. Kiemelt közreműködők
Az ökoiskolai tevékenységünk céljainak megvalósításában, a feladatok tervezésében és végrehajtásában kiemelten részt vesznek az iskola dolgozói (elsősorban a tantestület és a vezetőség, különösen a munkaközösség-vezetők és osztályfőnökök), valamint a szülői munkaközösség és a diákönkormányzat. A munkaterv elkészítéséért, végrehajtásáért és a végrehajtás értékeléséért elsősorban az ökoiskolai munkacsoport a felelős. Iskolánkban Zöld Dök működik, amely elkötelezett a tanulók környezettudatosságának növelésében, valamint ismeri és szem előtt tartja a fenntarthatósággal kapcsolatos viselkedési normák támogatását a diákok körében.
Mivel iskolánk az Agrárminisztérium által fenntartott Közép-magyarországi Agrár-szakképző Központ tagja, ökoiskolai munkatervünket és tevékenységeinket egyeztetni kell a Központ többi iskolájával, illetve vezetőségével.
2. Alapvető célkitűzések
- A fenntartható fejlődés elveinek érvényesítése az iskolai nevelés-oktatás és az intézményfenntartás mindennapi gyakorlatában.
- A tanulók elkötelezettségének felkeltése a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos környezeti, gazdasági és szociális értékek megóvása iránt, kiemelten azokon a területeken, amelyek a szakképzésükhöz kapcsolódnak.
- Az iskolai közösségek, illetve hozzájuk kapcsolódó személyek (pl. szülők) aktív közreműködési igényének felkeltése a környezeti értékek (pl. a Natura 2000 területek) és a lakóhelyükhöz tartozó hagyományok megóvásában.
- Ökoiskolai tevékenységeink és szemléletünk felhasználása az iskola ismertségének növelésére.
3. Egész évre vonatkozó feladatok
- Folyamatos kommunikáció, ismeretterjesztés a fenntarthatóságról faliújságon keresztül.
- A fenntarthatósági témahét megszervezése.
- Egészségnevelési program előkészítése.
- Helyi értékekre a figyelem ráirányítása.
- Komposztdomb karbantartása.
- Iskolai környezetünk rendben tartása, szemétmentesítés (az iskola 3 hektáros területét szeptemberben felosztjuk az osztályok között, akik egész évben gondját viselik a saját területüknek). Hóeltakarítás, csúszásmentesítés környezetbarát anyagok felhasználásával, kertgondozás, gyomtalanítás, fűnyírás, öntözés.
- Folyamatos szemléletfejlesztés: osztályfőnöki órákon, a tanulókkal folytatott beszélgetésekben jelenjenek meg a fenntartható fejlődés értékei, pl. tolerancia, reziliencia, érzékenység és támogatás egymás, ill. a Föld más területein élők problémáinak tekintetében, a védtelenek védelme, egészséges életmód, környezetvédelem és tiszta környezet, tudatos vásárlás, takarékosság az erőforrásokkal stb.
- Szelektív hulladékgyűjtés (papír, műanyag, szárazelem). Elkészültek a szelektív gyűjtők a nyári gyakorlat során. Tanári segítséggel a diákok saját maguk készítették el ezeket. Az iskola minden épületében minden emeletén elhelyezésre kerültek.
- A „Te szedd” programban és a várostakarításban való részvétel.
- „Zöld szigeteink” folyamatos gondozása az épületekben.
- Erdőjáró szakkör (minden kedden kirándulás, ezekről cikk a honlapon, fotókkal)
- Az energiafelhasználás folyamatos ellenőrzése (csapok, WC tartályok meghibásodásának azonnali jelzése a karbantartó füzetekben, javítás; villanyoltás és projektorok kikapcsolása, ha a használat indokolatlan).
- Az Erasmus + utakat továbbra is felhasználjuk arra, hogy a gyerekek más népek szokásaival, hagyományaival ismerkedjenek, kapcsolatokat keressenek más nemzetek képviselőivel.
- Az ökológiai munkacsoport folyamatosan figyelemmel kíséri, és negyedévente értékeli a munkaterv megvalósulását.
- A „más órák” keretében igyekszünk a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos előadásokat, foglalkozásokat szervezni.
- „Ments meg egy kertet” program működtetése.
- A tanév kiemelt fontosságú feladata az Ökoiskola cím másodszori elnyeréséért az ismétlő pályázat előkészítése, majd a pályázat benyújtása.
- Havonta értékeljük a honlapra felkerülő cikkek és fotógalériák forgalmát, hogy a szükséges korrekciókat el tudjuk végezni.
- A Szepesi napon elégedettségi kérdőívvel mérjük a látogatók elégedettségét, utólag értékeljük.
- A tanév végén általános felmérést végzünk, hogy az ökoiskolai tevékenységek milyen mértékben „hatottak” a gyerekekre.
4. Mérés, értékelés
5. Partnerkapcsolatok
Az iskolai hálózaton rendelkezésre áll azon személyek elérhetősége, akik segíthetik az ökoiskolai tevékenységeink hatékony megvalósítását.
6. Programterv
Feladat |
Felelős |
Tev. kezdete |
Tev. határidő |
Erőforrások |
Partnerek |
Dokumentálás, disszemináció |
Gólyatáborban kirándulás |
új osztályfőnökök |
augusztus utolsó hete |
augusztus utolsó hete |
térkép |
felsőbb éves segítők |
fotók, felrakás a honlapra |
Munkaterv megbeszélése |
ökoiskolai munkacsoport vezetője |
augusztus utolsó hete |
szeptember 15. |
A munkacsoport tagjai |
a munkacsoport tagjai, osztályfőnökök, iskolavezetés |
elkészült munkaterv |
Az osztályok ellátogatnak egy Piliscsabához közeli Natura 2000 területre |
osztályfőnökök |
felkészülés: augusztus utolsó hete |
megvalósítás: a tanév során |
irodaszerek, internet (ismertetők), térképek, közlekedési költségek |
Pilis len látogatóközpont, Duna-Ipoly Nemzeti Park |
fotók, projekt produktumok, a legjobbakat kiállítjuk Szepesi napon |
Az ismétlő Ökoiskola pályázat előkészítése |
Börzsönyi Tünde |
szeptember közepe |
február vége |
korábbi pályázat |
Zöld Dök, OFI munkatársai |
a meglévő anyagokról a dokumentáció elhelyezése az iskolai hálózaton |
„Euroskill” |
osztályfőnökök |
szeptember közepe |
szeptember vége |
közlekedési költségek |
osztályfőnökök, gyakorlati oktatásvezető |
a versenyen szerzett tapasztalatok felhasználása |
Az osztálytermek és a kollégiumi személyes terek berendezése, dekorálás |
kollégiumi nevelők, osztályfőnökök |
szeptember közepe |
szeptember utolsó hete |
papír, eszközök, kellékek |
minden tanuló, szülők |
fotók az elkészült termekről (Dök által szervezett verseny) |
Plakát készítése az Állatok világnapjára |
Zöld Dök |
szeptember közepe |
október 4. |
papír, irodaszer |
tanulók |
plakát |
Szelektív hulladékgyűjtők karbantartása |
gyakorlatvezetők |
szeptember vége |
folyamatos |
eszközök, kellékek, újrahasznosítható hulladékok (pl. gumikerekek) |
gyakorlaton résztvevő tanulók |
fotódokumentáció, elkészült hulladékgyűjtők |
Szelektív hulladékgyűjtés folytatása a kollégiumban (folyosói gyűjtőedények ellenőrzése) |
ökoiskolai munkacsoport vezetője, gyakorlatvezetők, gazdasági ügyintéző |
szeptember 1. |
folyamatos |
aktív, elkötelezett diákok |
Körzeti hulladékgyűjtő cég ügyvezetője |
fotók, iskolarádió, cikk a honlapon |
Komposztdomb kezelése |
Erdészeti gyakorlat vezető |
október közepe |
október 30. |
traktor, gázolaj |
gyerekek (gyakorlatokon) |
fotóalbum a tevékenységről |
Adventi, karácsonyi díszek készítése természetes anyagokból |
Krotka Ágnes, Zöld Dök, Ofő.-k |
november 1. |
november 25. |
kellékek, eszközök |
helyi vállalkozók |
dekoráció kihelyezése |
Hulladékcsökkentési projekt (EWWR) |
ökoiskolai munkacsoport vezetője |
október 1. |
november 27. |
kellékek, eszközök |
osztályfőnökök, Zöld Dök |
a projekt nevezése az EWWR hétre |
ERASMUS + út Finnországba |
nemzetközi utak koordinátora |
szeptember eleje |
április vége |
KASZK biztosítja |
résztvevő diákok, KASZK kapcsolattartó |
fotók, élmények rögzítése naplóban |
A könyvtárban külön „Zöld polc” működtetése a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos kiadványokkal |
könyvtáros |
szeptember 1. |
folyamatos |
kellékek, kiadványok |
Zöld DÖK |
faliújságon interjú a könyvtárossal, iskolarádió, fotók |
Fényképes szakmai beszámoló a dániai, finnországi útról |
Kiutazó pedagógus |
szeptember 04. |
május közepe |
fotók, prezentációs eszközök |
résztvevő diákok |
prezentáció „más óra” keretében és a Szepesi napon, fotók az eseményről, cikk a honlapon |
Rövid beszámoló az ökoiskolai tevékenységekről |
ökoiskolai munkacsoport vezetője |
január közepe |
január vége |
számítógép |
munkacsoport tagok |
beszámoló ismertetése a félévi tantestületi értekezleten |
FEHOVA kiállítás látogatása |
szakoktatók, osztályfőnökök |
február 1. |
február vége |
közlekedési költségek |
kapcsolattartó, osztályfőnökök |
a kiállításon szerzett anyagok felhasználása teremdekorációhoz |
Kihelyezett odúk és a faismertető táblák ellenőrzése, javítása |
Kurucz Péter |
február közepe |
március vége |
szerszámok |
gyakorlaton résztvevő tanulók |
faliújságon plakát (megújult odúkról) |
Komposzt kiszórása |
szakmai munkaközösség vezetője |
február eleje |
március 15. |
szerszámok |
gyakorlaton résztvevő gyerekek |
„Más órán” előadás a kertművelésről, terveinkről |
A Zöld Dök plakátot készít a Víz világnapjára |
DÖK támogató tanár |
március 1. |
március 22. |
papír, irodaszer |
Dök által bevont tanulók |
plakát |
„Ments meg egy kertet” program |
Bartha Katalin Kovács Anita |
szeptember közepe |
június közepe |
projekt kellékek, eszközök |
bevont tanulók |
a jelentkezés kihirdetése egy „más órán” |
Udvartakarítás, virágültetés |
Osztályfőnökök |
március 1. |
április vége |
virágok, vetőmagok |
helyi vállalkozók |
fotók |
Fenntarthatósági témahét |
ökoiskolai munkacsoport vezetője, pedagógusok |
március 1. |
április vége |
témával kapcsolatos feladatlapok, programtervek, http://www.fenntarthatosagi.temahet.hu |
Humusz szövetség MME, Pilisi Parkerdő Zrt. |
fotók, szöveges értékelés |
Bekapcsolódás a városi szemétszedésbe/Te szedd! akcióba |
osztályfőnökök, szakoktatók |
szeptember |
szeptember közepe és április közepe |
tanulók és szülők bevonása |
fotók |
|
A Zöld Dök plakátot készít a Föld világnapjára |
Dök támogató tanár |
április 1. |
április 22. |
papír, irodaszer |
Dök által bevont tanulók |
plakát |
A Zöld Dök plakátot készít a Madarak és fák napjára |
Dök támogató tanár |
május 2. |
május 10. |
papír, irodaszer |
Dök által bevont tanulók |
plakát |
Rajzpályázat, fotópályázat a természeti értékekről |
Dök vezetője |
március 16. |
május 26. |
email cím, első 20 kinyomtatása, laminálása, paravánok |
értékelő bizottság |
kiállítás az első 20-ból a Szepesi napon |
Szepesi nap (május 26: nyílt témanap a természeti értékekről) |
igazgató |
március 16. |
június 16. |
szórólapok, plakátok, online felületek (honlap, facebook) |
tanári kar, technikai dolgozók, segítő tanulók, önkormányzatok, környékbeli iskolák, ovik |
kampány, fotók, cikk a honlapra; köszönő levelek, publikációk |
Év végi beszámoló a csoport munkájáról |
ökoiskolai munkacsoport vezetője |
június eleje |
június közepe |
munkacsoport tagok |
beszámoló ismertetése értekezleten |
Az elkészült fotókból folyamatosan kivonat kerül a honlapra.
Piliscsaba, 2018. augusztus 31.
Börzsönyi Tünde igazgató